Jedia vaše deti ovocie a zeleninu?

Neustále zo všetkých strán počúvame, aké dôležité je dbať na správnu výživu našich detí (ale i dospelých). Strava detí by mala byť pestrá, aby pokrývala vysoké nároky rastúceho organizmu a nemalo by v nej chýbať čerstvé ovocie i zelenina. Rodičia toto všetko vedia, no napriek tomu dnešné deti mávajú v strave často len veľmi málo alebo dokonca žiadne čerstvé ovocie a zeleninu.

Koľkokrát ste si večer spomenuli, že vaše dieťa počas dňa nemalo ani kúska čerstvej stravy. Ani jedno jabĺčko, hrušku či čerstvú mrkvu alebo aspoň obložený chlieb s čerstvou zeleninou.

Pritom naše deti často konzumujú množstvo nepotrebných, ba až škodlivých vecí a dôležité vitamíny z čerstvých zdrojov im chýbajú.

Ovocie a zelenina obsahuje množstvo vlákniny pre správnu funkciu čriev ako i dôležité vitamíny a minerály pre správne fungovanie organizmu a jeho obranyschopnosť. Tieto látky sú v čerstvom stave oveľa ľahšie využiteľné ako umelé vitamíny a minerály.

Rodičia veľakrát tiež, síce s dobrým úmyslom, nakúpia dieťaťu drahé vitamíny a veria, že jeden vitamínový „cukrík“ či trocha vitamínového sirupu nahradí detskému organizmu všetky potrebné látky, ktoré by inak mohlo získať z prírodných zdrojov.

Sú síce deti, ktoré ovocie ani zeleninu príliš neobľubujú, no existuje toľko druhov týchto plodín, že niečo snáď len zachutiť musí.

Najmenším deťom je dobré podávať najmä ovocie bežné pre našu oblasť a vyhýbať sa exotickým plodom. To platí aj pri deťoch s podozrením na možnú potravinovú alergiu. Neskôr však možno opatrne skúšať zavádzať aj exotické druhy ovocia.

U väčších detí, pokiaľ netrpia alergiami, možno podávať ľubovoľné druhy ovocia podľa chuti.

Ovocie a zeleninu môžete podávať deťom vo forme šalátov ako prílohu k iným jedlám, môžete ich odšťavovať, menším deťom strúhať (najlepšie na sklenenom alebo umelohmotnom strúhadle, pretože na kovovom sa určitá časť vitamínu C stráca).

Ak máte školáka, nezabudnite mu nejaké ovocie vždy pribaliť k desiate (jabĺčko či hrušku namiesto napolitánok alebo čokoládových tyčiniek).

Komentáre k článku: Jedia vaše deti ovocie a zeleninu?

  1. jaja 4. septembra 2010

    Teoria je velmi pekna, ale co s 3,5 rocnym dietatom, ktore nezje ziadnu cerstvu zeleninu, nech ju upravite hocako a co sa tyka ovocia len melon a hrusku, ktoru kupite iba par mesiacov pocas roka. Pritom rodicia jedia zeleninu a ovocie kazdy den. Strava sa neda vnucovat.

  2. Miro 6. septembra 2010

    jaja nuž ťažko povedať čo s tým. A čo je? Koľko toho má? Pretože ak má na výber dobroty a zeleninu, je jasné, že uprednostní dobré veci.

  3. katuska 26. apríla 2011

    urcite sa da najst aj nahrada cerstveho ovocia a zeleniny pre 3,5 rocne dieta. Ja som zacala este prikrmovat ovocnymi vyzivami ovko, kde si dieta zvyka na chute ovocia, ci zeleniny a detska mi ich jedia do teraz. A kolko krat su zdravsie ako kupovane ovocie a zelenina a maju prisun tych potrebnych latok. Treba si len najst to, co detom chutit bude. Samozrejme nedavat to do vyberu so sladkostami.

  4. jantar2016 13. júna 2017

    ja patrím medzi tie šťastné matky, ktorým dieťa vyslovene zbožňuje ovocie a zeleninu. Keď aj má obdobie, že preberá jedlo, tak toto nikdy neodmietne. Jablká, hrušky, mrkva, paradajky a brokolica patria medzi jeho najobľúbenejšie druhy.

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: