Bolesti chrbta v tehotenstve

Tehotenstvo je väčšinou krásne obdobie plné radosti a šťastia. Lenže pre mnohé tehotné ženy sa tehotenstvo nespája len s príjemnými situáciami a „vychutnajú si“ aj rôzne tehotenské strasti. Medzi ne patria aj bolesti chrbta.

Bolesti chrbta bývajú pomerne častým problémom tehotných žien, nakoľko zvyšujúca sa hmotnosť a rastúce bruško predstavujú poriadnu záťaž pre chrbticu. Okrem toho sa na vzniku týchto ťažkostí podieľajú aj tehotenské hormóny. K bolestiam chrbta prispieva aj nesprávne držanie tela, hrbenie sa, či nosenie nevhodnej obuvi.

Tip: ideálne je, ak žena pred otehotnením nie je tučná. To sa netýka len zdravia dieťaža ale práve aj chrbtice. Samotná obezita totiž môže značne zhoršovať držanie tela. Preto je ideálne ak budete cvičiť SM Systém. Tieto cviky pomáhajú spevniť panvové dno a môžu dokonca pomôcť neskôr aj pri pôrode.

Tip: Neriaďte sa pri tehotenstve klasickými radami ako schudnúť, ale určite si z nich zoberte základy racionálnej výživy. Jedzte zdravo, ale viac než na chudnutie.

Dobrou prevenciou týchto nepríjemností je pohodlná obuv. V tehotenstve sa radšej vzdajte podpätkov a spoľahnite sa na pohodlnú športovú alebo vychádzkovú obuv.

Vyhnite sa tiež dlhému státiu či sedeniu, ktoré neprospieva vášmu chrbtu ako i zdvíhaniu ťažkých predmetov. Ak budete pri práci stáť a striedavo sedieť, je to lepšie, ako keby ste celý deň len sedeli alebo len stáli.

Pokiaľ máte ochabnuté chrbtové svalstvo, je dobré cvičiť cviky na jeho spevnenie. Existuje množstvo cvikov pre chrbát, ktoré môžu bez problémov cvičiť i tehuľky. Určite vám poradí váš lekár a takéto cviky sa tiež môžete naučiť napr. na kurze predpôrodnej prípravy.

Vyhnite sa cvikom, ktoré sa cvičia v polohe na brušku (dôvody asi netreba zvlášť vysvetľovať). Dobrou pomôckou pri cvičení a podpore správneho držania tela je aj fitlopta, ktorá je v tehotenstve veľmi vhodným doplnkom s mnohorakým využitím – na cvičenie, sedenie či pri predýchavaní pôrodných kontrakcií (môžete sa o ňu opierať, pohupovať sa na nej a podobne).

Výbornou aktivitou, ktorá prospeje nielen vášmu chrbtu, je aj plávanie.

Pri bolestiach chrbta vás možno napadne, že by bolo dobré zájsť si na masáž. Aj to je možný spôsob, ako dosiahnuť úľavu od úporných bolestí, no nechajte sa vymasírovať len od kvalitného a skúseného maséra, ktorý vie, aké masáže sú počas tehotenstva vhodné (niektoré totiž môžu narobiť viac škody ako osohu).

Tehuľky, ktoré pociťujú bolesti chrbta aj, alebo hlavne, počas spánku, môžu využiť vankúš na dojčenie, ktorý si vložia medzi kolená. Poslúžiť však môže i hocijaký iný vankúš, ten na dojčenie ale využijete aj neskôr, takže sa určite takáto investícia vyplatí.

Ak sú bolesti chrbta veľmi nepríjemné a bránia vám v každodenných povinnostiach, prekonzultujte tieto problémy s vaším lekárom. Môže vám navrhnúť vhodnú liečbu. Sama však nesiahajte po žiadnych liekoch ani liečivých mastiach či géloch, pretože počas tehotenstva sa mnohé z nich používať nesmú.

Komentáre k článku: Bolesti chrbta v tehotenstve

  1. jantar2016 17. júna 2017

    ja som začala mať väčšie bolesti krížov okolo šiesteho mesiaca. Nepomáhalo ani cvičenie. Nemohla som príliš dlho sedieť a musela som častejšie oddychovať v ľahu.

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: